Jeg er en trofast Football Manager-spiller. Spillet tar i perioder mye av fritiden min – slik er det akkurat nå. Jeg styrer for tiden Crystal Palace i Championship og har kommet til slutten av januar i den første sesongen. Det går ganske dårlig. Medietipset var 10. plass. Etter en forferdelig start i ligaen har jeg nå klatret til 13. plass.

Det første som slo meg da jeg kartla troppen var at klubben har noen unge og veldig lovende angripere:

Vanligvis bruker jeg ikke så unge spillere. Isteden forsøker jeg å sende de ut på lån i lavere divisjoner. Denne gangen ble det imidlertid en dyd av nødvendighet å la Scannell og Moses få spilletid i angrepet: De øvrige alternativene (Kuqi, Scowcroft, Morrison, Freedman og C. Sheringham) imponerte ingen når de fikk sjansen. Særlig Scannell har slått til så langt med 9 mål på 13 ligakamper. Et kobbel Premier League-klubber er (forståelig nok) interessert i guttungen, men ingen har foreløpig vært villige til å innfri priskravet mitt på £9 millioner.

Etter å ha startet sesongen med i min vanlige 4-4-2-formasjon, skiftet jeg utpå høsten i desperat jakt etter mer offensiv slagkraft om til en variant med et bindeledd mellom midtbane og angrep. Moses fyller nå denne rollen.

Mitt hittil dyreste kjøp Scott Arfield (blottet for førstelagserfaring, £1,3 millioner fra Falkirk) klarte seg alldeles utmerket på offensiv midtbane inntil han rundt nyttår dessverre ble skadet for 4 måneder.

Jeg startet sesongen med £2 millioner tilgjengelig for spillerkjøp, og har handlet slik:

Magnus Svensson vil nok noen huske fra da han herjet på midtbanen til Viking (ifølge VG årets beste spiller i 1999). I en alder av 38 (!) gjør han en solid defensiv jobb – mye grunnet sin eksepsjonelt sterke psyke. En kuriositet er at det skiller nesten 20 år mellom førstevalgene Arfield & Svennson på sentral midtbanen, og enda litt mer nå som Moses vikarierer i den offensive rollen. Nyankomne Kevin Phillips har til gode å debutere, men jeg tror han kan bidra utover våren.

Vi ble slått ut av Portsmouth i ligacupens 4. runde, og skal om noen dager spille returkamp mot Carlisle i FA-cupens 4. runde. Ellers gjør reservene det meget skarpt så langt med 18 seire, 2 uavgjort, kun ett tap og 68-15 i målforskjell. Jeg bruker reservelaget aktivt for å holde folk i gang, og folk som Scowcroft, Kuqi, Fletcher, Watson og Ifill bidrar godt der. Finansielt sett går det greit. Jeg har totalt sett et underskudd på £181 000. Har litt å gå på i lønnsbudsjettet, og £300 000 igjen å handle for nå som januarvinduet straks lukkes. Trolig blir det ingen flere kjøp denne gangen. Pulikumssnittet er på 17 917 (kapasitet: 26 309).

Trolig kommer jeg tilbake med en oppdatering etter fullført sesong.

